Metoda ABCDE

abcDoskonałą metodą ustalania priorytetów dla wykonywanych zadań jest metoda ABCDE. Siła tej techniki tkwi w jej prostocie. Pozwoli ona osiągnąć Ci znacznie więcej niż jesteś sobie w stanie wyobrazić. A oto na czym właściwie polega:

  1. Spisz na kartce wszystkie zadania jakie czekają Cię w nadchodzącym dniu
  2. Przed każdą pozycją na liście umieść literkę A, B, C, D lub E
  3. Nigdy nie zabieraj się za zadania z grupy B jeśli jakaś sprawa rangi A czeka na wykonanie
  4. Zawsze zaczynaj dzień bezzwłocznie od wykonywania zadań z rangi A i pracuj nad nimi aż do zakończenia

“No dobrze, ale jaki to ma sens jeśli nie wiem co oznaczają literki A, B, C, D, E ?” – na pewno zadałeś sobie właśnie takie pytanie, dlatego już śpieszę z wyjaśnieniem poszczególnych symboli:

Zadania rangi A

Zadania najwyższej wagi, które muszą być wykonane, aby nie narazić się na poważne konsekwencje.

Przykład

Umówione spotkanie z ważnym klientem.

Zadania rangi BCzynności, które powinny zostać wykonane. Ich niedopełnienie może wywołać niezadowolenie pewnych osób, jednak nie pociąga za sobą poważnych konsekwencji.

Przykład

Przejrzenie codziennych maili.

Zadani rangi CZadania, które przyjemnie jest wykonać. Nie wiążą się one z żadnymi konsekwencjami. Nie mają wpływu na ogólne wyniki pracy.

Przykład

Telefon do przyjaciela w czasie lunchu.

Zadania rangi DSprawy, które możemy zlecić drugiej osobie. W ten sposób jesteśmy w stanie zaoszczędzić czas na zadania typu A, którymi musimy zająć się osobiście.

Przykład

Wyszukiwanie precyzyjnej informacji w sieci.

Zadania rangi EZadania obejmujące sprawy bagatelne, często wynikające z naszych przyzwyczajeń. Zazwyczaj są to sprawy, które straciły swoją ważność, uległy przedawnieniu.

Co zrobić, jeśli mamy danego dnia więcej niż jedno zadanie danej rangi?

Wystarczy oznaczyć te zadania jako np. A1, A2,… itp.

Klucz do powodzenia:

  • Skoncentruj się bezzwłocznie na zadaniu A1 i nie zabieraj się za nic innego, dopóki go nie wykonasz
  • Narzuć sobie dyscyplinę – nigdy nie zabieraj się za zadania typu B jeśli jakaś sprawa typu A czeka na załatwienie

Przypomnijmy sobie jeszcze raz 4 proste kroki, które należy wykonać w ramach metody ABCDE:

  1. Spisz na kartce wszystkie zadania jakie czekają Cię w nadchodzącym dniu
  2. Przed każdą pozycją na liście umieść literkę A, B, C, D lub E
  3. Nigdy nie zabieraj się za zadania z grupy B jeśli jakaś sprawa rangi A czeka na wykonanie
  4. Zawsze zaczynaj dzień bezzwłocznie od wykonywania zadań z rangi A1 i pracuj nad nimi aż do ich zakończenia

Dzięki zastosowaniu metody ABCDE otrzymamy listę zadań do wykonania każdego dnia, co pozwoli nam wykorzystać nam czas bardziej efektywnie. Gdy już wykształcisz nawyk analizy i określenia wagi poszczególnych zadań zdasz sobie szybko sprawę, że pozwoli Ci to na poprawę samooceny!